V družbi Gen-I, največjem trgovcu z elektriko v državi, so opozorili, da gre pri prikazih njihovih izjemno visokih nakazil fizičnim osebam za sistemsko napako v delovanju prenovljene aplikacije Erar, ki jo je Komisija za preprečevanje korupcije (KPK) danes predstavila javnosti. V podjetju pozivajo h kar najhitrejši odpravi napake. Danes so se na to odzvali v KPK-ju.
“Komisija za preprečevanje korupcije (Komisija) zavrača navedbe, da gre pri prikazu nakazil družbe Gen-I fizičnim osebam za sistemsko napako v Erarju. Takšne podatke je Komisija prejela od upravljavca izvorne zbirke podatkov, Uprave RS za javna plačila (UJP), in jih v ničemer ni spreminjala. Komisija pri tem ponovno poudarja, da je Erar zgolj prikazovalnik podatkov in ni njihov vir niti njihov generator.
Erar prikazuje podatke različnih podatkovnih virov (Ajpes, UJP, Furs, KDD, Gurs, e-naročanje …). Podatke o transakcijah družb v 100-odstotni državni lasti Komisija pridobiva od UJP na podlagi 10.a člena Zakona o dostopu do informacij javnega značaja in vanje vsebinsko ne posega.
Tako je tudi v primeru medijsko izpostavljenih konkretnih transakcij družbe Gen-I fizičnim osebam v visokih zneskih. Te transakcije je Komisija od UJP pridobila kot že anonimizirane transakcije, kjer je bil prejemnik “fizična oseba”, zato so tudi v Erarju prikazane kot take. Da je težava v izvornem podatkovnem viru, je mogoče preveriti tudi v aplikaciji TZIJZ: https://storitve.ujp.gov.si/dostop/tzijz/.
Zato se morajo subjekti, ki menijo, da so v Erarju objavljeni netočni podatki, obrniti na upravljavca zbirke podatkov, v konkretnem primeru UJP. Komisija je tudi sama že kontaktirala UJP in ko bodo napake potrjene in odpravljene v izvorni zbirki oziroma bo prejela ustrezno popravljene podatke, bodo v najhitrejšem možnem času popravljene tudi v Erarju, saj je pravilno in nemoteno delovanje Erarja prioriteta Komisije”.
Pojasnilo za medije: napačni podatki o transakcijah v prenovljeni aplikaciji Erar Spoštovani, po predstavitvi prenovljene aplikacije Erar so številni predstavniki medijev med preizkušanjem delovanja aplikacije pri družbi GEN-I, d.o.o. (v nadaljevanju GEN-I) naleteli na nenavadno veliko število nakazil fizičnim osebam, med njimi tudi takih z izjemno visokimi zneski, v enem primeru celo v višini 20 milijonov evrov. Tovrstna nakazila domnevnim fizičnim osebam razumljivo vzbujajo sume glede upravičenosti takih transakcij. Po kratkem pregledu, kolikor smo ga v manj kot enem dnevu od objave prenovljenega Erarja uspeli izvesti v družbi GEN-I, ugotavljamo, da gre pri tovrstnih prikazih očitno za napako v delovanju sistema Erar. Ta žal povsem neupravičeno meče slabo luč na transparentno poslovanje družbe GEN-I. Sistem Erar v primerih, ki so bili do zdaj izpostavljeni v javnosti, številna nakazila pravnim osebam prikazuje kot nakazila fizičnim prejemnikom. O tovrstnih napakah smo v preteklosti že opozarjali prek odgovorov na posamezna novinarska vprašanja. Pri tem ob prvem pregledu izpostavljenih transakcij ugotavljamo, da gre v vseh primerih za identično napako prikaza podatkov na strani upravljalca spletne platforme, ko se prikaz objavljenih podatkov ne ujema z dejanskimi podatki pri izvršitvi plačil. Posebej izpostavljamo še očitno napačen prikaz v sami platformi, ki posamezne transakcije napačno in neresnično opredeljuje kot nakazilo fizičnim osebam; kljub temu, da so bila vsa nakazila izvedena pravnim osebam, kar potrjuje priložen izpis samega potrdila o nakazilu. Tako v preteklih primerih napačnih objav kot danes ne moremo prevzemati odgovornosti za sistemske napake Erarja, ki sprožajo negativno publiciteto v povezavi s podjetjem GEN-I. Istočasno se sprašujemo, kdo bo zavezancem zaradi objave napačnih podatkov, ki je posledica sistemskih napak, za katere odgovarja upravljalec spletne platforme Erar, poravnal škodo zaradi okrnitve poslovnega ugleda družb, ki jo takšen napačen prikaz podatkov povzroča. Odgovor na vsa odprta javna vprašanja glede nepreglednega števila vseh transakcij, objavljenih v prenovljeni aplikaciji Erar, bi zahteval nesorazmerno veliko časa za fizično pregledovanje in obdelavo zelo velike količine podatkov. V tem pojasnilu želimo izpostaviti najočitnejši primer napačnega zapisa v aplikaciji Erar. Pri transakciji dne 28. 3. 2022 v znesku 20 milijonov evrov je v Erarju to nakazilo razvidno kot plačilo neznani fizični osebi. Gre za očitno napako v prikazu podatkov na strani izvajalca objave Erar, saj 2 gre za plačilo glavnice za obveznice GE02 Centralni klirinško depotni družbi. Skladno z julija 2018 javno objavljenim Prospektom za uvrstitev obveznic družbe GEN-I, z oznako GE02, v trgovanje na organiziranem trgu, je bila družba GEN-I zavezana izplačati glavnico obveznic dne 28. 3. 2022. Skupna nominalna vrednost celotne izdaje obveznic je znašala 20.000.000,00 EUR, kolikor je tudi vrednost omenjenega nakazila Centralni klirinško depotni družbi. Sistem Erar, na katerega delovanje družba GEN-I nima vpliva, v navedeni javni evidenci napačno ni prepoznal navedbe poslovnega partnerja in namena plačila, ki sta sicer pravilno navedena v okviru izvedenega nakazila. Z namenom dodatne razjasnitve dodajamo kopijo dokumenta s pregledom prometa, v katerem je jasno razvidno, da je bil pri nakazilu pravilno naveden tako prejemnik kot tudi namen plačila: