V redakcijo Strogo-zaupno.si, kjer smo v več zapisih poskušali prikazati drugo plat zgodbe o nabavi helikopterjev za reševanje, ki so “reševali” predvsem čas kislih kumaric v večernih dnevnikih osrednjih televizij, saj veste v sili še vrag muhe žre, smo prejeli anonimko – analizo zakulisja celotnega dogajanje, ki po naši oceni dobro osvetljuje ozadje celote afere in razkriva interese posameznih akterjev v zgodbi.
Spoštovani novinarji, javnost in drugi.
V Sloveniji smo priča zgodovinskemu trenutku, ko po 35 letih samostojne Slovenije skoraj dobimo prve namenske reševalne helikopterje pod okriljem LPE (Letalska policijska enota), namesto veselja pa imamo pravo kalvarijo navideznega upora medicinske stroke in predvolilnega boja, ki izhaja predvsem iz zavajanja in laganja stroke stroki in čemur bo sledil skorajšnji javni linč vseh, ki so se leta trudili, da je do tega trenutka sploh prišlo.
Namen tega zapisa ni diskreditacija, ampak je le uravnoteženje in dopolnitev informacij, ki jih dnevno dobivate oziroma objavljate. Čeprav anonimna objava nikoli ne izkazuje kredibilnosti je tu nujno potrebna, saj smo že večkrat doživljali grožnje in obiske na domu s strani akterjev teh zapisov.
Glede na to, da ste med prejemniki tudi novinarji, prosimo, opravite svoje delo in postavite spodnja dejstva na trdna tla.
Še vedno Sabol
Čeprav od daleč izgleda, kot da je pri tokratnem ponovnem razpisu za helikopterja HNMP stopila na noge stroka je v ozadju še vedno isti akter kot pri prejšnjem, Robert Sabol. Ta je spoznal, da mu je v zadnjem soočenju, kjer se je osebno izpostavil, RTV tarča, Erika Žnidaršič prišla nekoliko preblizu za udobje, z izpostavljanjem sodelovanja z Elifriulia, zato je v boj, prostovoljno ali morda tudi ne, poslal druge, ki so to voljni storiti, z informacijami, kot jih imajo od njega, saj drugih ni.
Ne pozabimo, Robert Sabol je še vedno sodelavec italijanskega zasebnika Elifriulia, ki pokriva HNMP na Hrvaškem. Da pojasnimo aktualno operacijo moramo spomniti, kako deluje Sabolova skupina “slovenski namenski reševalni helikopter”. FB skupina je zelo odprta, a hkrati zelo omejena. Vsakdo lahko pride not, a kot je izkušnja marsikoga “Če se ne strinjaš, molči!” Če nič od tega ne gre si blokiran iz skupine, ni te več, niti tvoje vsebine. To je torej moto skupine, “naš ali out”.
Ne pozabimo tudi, da je bil Robert Sabol pred leti zaloten pri sistematični kraji goriva reševalni postaji Ljubljana, česar žal niso kazensko preganjali. Sabol je bil kljub temu suspendiran, a je iz suspenza kaj kmalu prišel nazaj v službo, saj so ga potrebovali zaradi pomanjkanja kadra. Še vedno je med osebjem reševalne znan stavek: “Robi, po kolk je nafta na reševalni?”
Danes je vodja izmene na reševalni postaji Ljubljana sicer znan po gorečih jutranjih mašah, kjer seznani vse zaposlene v izmeni o poteku razpisa in akcijah proti temu. Blatenje posameznikov, zavajanje in laganje stroki je stalni modus operandi. Informacija o tovrstnih nagovorih osebja je že prišla do MZ, obstajal naj bi celo video posnetek, ampak iz neznanega razloga nadrejeni ne ukrepajo.
Sabol 2.0
Sabol je ugotovil, da nima smisla zavajati in lagati le na facebooku, če lahko to naredi neizpostavljeno in še bolj efektivno v viber skupinah. Ena od teh je viber skupina Sekcije reševalcev v zdravstvu, katere predsednik je Thomas Germ. Thomas je sicer dober človek, sekcija je pod njegovo taktirko lepo napredovala, hrbtenice pa nima najmočnejše in je hitro podlegel frustriranemu kolegu. Tako Sabol v viber skupini nima nasprotnega glasu, ki bi uravnotežil njegove neutemeljene trditve in zavajanja in lahko vpliva na udeležence debat kot želi in tu mu je uspel veliki met. Ustvaril je kritično maso stroke, ki sedaj vpliva na zdravniško zbornico, ta pa na zdravnike in priča smo eskalaciji problema helikopterjev HNMP, ki to sploh ni.
Ljubljanski in mariborski HNMP imata skupaj okrog 50 ljudi, ki aktivno delajo s helikopterjem. Torej je 50 takih, ki jih sprememba helikopterjev v rabi HNMP dejansko mora zanimati in bi morali imeti glas oziroma je mnenje upravičeno. Neglede na to, Sabol je s svojim prepričanjem vplival na sekcijo, ki premore preko 16.000 članov, še več kot šteje skupina na fb. Čeprav ti nikoli ne bodo delali v HNMP, niti od blizu niso še videli helikopterja, imajo svoje mnenje, ki ga širijo naprej. Še več, to je kritična masa, ki se je razširila tudi na sekcijo za urgentne medicine, ki ima prav tako znatno število članov, a zopet, izražajo mnenje, ki se jih letalsko/medicinsko strokovno sploh ne tiče. Neglede, ustvarja se kritična masa medicinskega kadra, ki ima slogan “zjebat policijo, zjebat Kinka” za zaustavitev razpisa HNMP helikopterjev in seveda, okrivitev za polom aktualne vlade.
Zloraba naziva “REŠEVALEC”
Druga nepopravljiva škoda, ki jo Sabol dela na dnevni bazi je zavajanje in laganje drugim delavcem v zdravstvu in predvsem gasilcem. Sabol redno izvaja usposabljanja za gasilce, torej tudi to področje zelo dobro pozna in pokriva. Za primerjavo, če so bili gasilci v 2022 zelo pozitivno presenečeni nad delom LPE, ki se je zelo angažirala v boju z največjim požarov v samostojni Sloveniji, ter nato v 2023 požrtvovalno reševala ljudi v katastrofalnih poplavah, je danes mnenje o LPE, s pomočjo Sabola, naglo strmoglavilo. https://www.slovenskenovice.si/novice/obnavljamo-slovenijo/ko-je-bilo-edino-upanje-iz-zraka-med-poplavami-so-resili-skoraj-tristo-slovencev-video/
Kar povprašajte po gasilskih organizacijah, kako mnenje imajo o LPE, pa boste hitro izvedeli vse kar rabite vedeti… usmeritve in napotke od Sabola.
Razpis za helikopterja
Na razpisu je bil izbran nekoliko večji in hitrejši AW169, ni bil pa izbran H145, za katerega se Airbus, glede na začetniške napake v razpisni dokumentaciji, sploh ni trudil, da bi ga dobil. Očitne napake velikana ali morda napačen kupec? Če izhajamo iz novinarske konference LPE 12.08.2025:
· O izpolnjevanju EN 13718 je Leonardo pridobil certifikat, torej neodvisno pridobljen in preverjen za ustreznost, certifikat. Medicinska stroka ga kljub temu zavrača kot neustreznega. Standard sicer ne zahteva prostora, ampak raven oskrbe, torej prostor za glavo ni relavanten če se dokaže, da je možna oskrbe glave npr. tudi od strani. Neglede na to, medicinska stroka vztraja, da potrebujejo prostor za glavo, nekaj kar neuradno niso zahtevali nikoli prej – favoriziranje Airbusa;
· Oba proizvajalca sta ponudila usposabljanje za reševalce, torej nekaj, kar bi premostilo skrbi reševalcev o zadostni oskrbi pacienta. Leonardo ponuja usposabljanje v angleškem jeziku, Airbus pa v slovenskem, ob tem da vemo, kdo je edini v Sloveniji s potrdilom* o usposobljenosti za delo na tipu H145;
· Očitki na razpis s strani novinarskih in poslanskih pobud, so več ali manj preferirali točno H145 (zakaj nima smuči, zakaj nima fenestrona, zakaj potrebuje prtljažni prostor) ipd.;
· Airbus H145 ne izpolnjuje standarda EN 13718, kot je bilo razvidno iz dokumentacije ponudnika Airbus, saj med vitlanjem ne more imeti nameščenih nosil – ki so pogoj standarda EN13718. Ta podatek stroka ne izpostavlja. Airbus izpolnjevanje standarda “samo izjavlja” in o tem nima opravljenega neodvisnega preverjanja in s tem nima certifikata – ima izjavo, lastno;
· 10.07.2025 je Ministrstvo za Zdravje zabeležilo lobistični stik podjetja Flycom-Aviation, ki so se ponudili, da bi s koncesijo prevzeli področje HNMP v Sloveniji.
*on sicer trdi, da ima licenco, ki pa sicer evropski uredbi za reševalce ne obstaja, obstaja pa npr. za pilote.
Možna zasebna ponudnika
Italijanski zasebnik Elifriulia, s katerim je povezan Sabol, je razpet med nerentabilno Hrvaško in dobičkonosen Rim. Da so dobili pogodbo za rimski HNMP so morali imeti 4 baze, 1 matično in 3 hrvaške. Na hrvaški trg so morali vstopiti pod ceno, sicer bi jim lahko izmaknil posel kdo od resnih, večjih igralcev na trgu HNMP npr. Avincis – Babcock, ki je na evropskem trgu s preko 100 helikopterji. Sedaj bo počasi prišel čas, ko bodo morali dvigovati ceno ali pa se umakniti s Hrvaške, saj prijava na razpis pod ceno dolgoročno ni vzdržen. Tudi kako reševanje se vsake toliko ne izvede, ko ni helikopterja:
image000000.JPEG
Elifriulia je torej prezaseden, ampak Sabol ima še eno karto v rokah, Flycom Aviation, ki je 10.07 letos lobiral na Ministrstvu za zdravje.
Leški Flycom, sedaj Flycom Aviation, je helikopterski operater za prevoz tovora in potnikov. Ustanovni lastnik Roman Bernard je podjetje že pred leti prodal Ivanu Kralju, sicer tudi lastniku Arex defense. S prevzemom se je podjetje preimenovalo v Flycom Aviation, do pred nekaj meseci pa je bil direktor sin lastnika, Gašper Kralj.
V zadnjih nekaj letih je podjetje kadrovsko zelo nazadovalo, sploh pod incognito taktirko Sandija Grubeliča, sin Grubeliča iz prve obsojene goljufije v samostojni Sloveniji. Po nam znanih podatkih so prišli iz treh pilotov in dveh helikopterjev na tri najete pilote in en helikopter, nazadovali pa so tudi po organizacijski plati, saj so pred dobrim letom izginili iz seznama operaterjev za prevoz potnikov: https://www.caa.si/seznami-imetnikov-dovoljenj.html, nedavno pa še iz seznama potrjenih vzdrževalskih organizacij: https://www.caa.si/seznami.html
Tudi edini helikopter se je preregistriral v avstrijsko oznako iz S5-HCI v OE-XWF. Vse te spremembe kažejo na to, da je Flycom Aviation povezano s podjetjem Wucher iz Avstrije, sodelovala sta tudi pri nedavnem odstranjevanju dreves okrog Ljubljanskega gradu. Poslovna povezava obeh podjetij je nesporna.
Wucher/Flycom Aviation so bili 30.05.2024 na obisku na Dnevih reševalcev v vojašnici Kranj. Tja so (poleg dveh helikopterjev, tudi z reševalnim) prišli Ivan Kralj, lastnik Flycom Aviation, Sandi Grubelič, desna roka Kralja, in visoki predstavnik podjetja Wucher. Obetali so si neregistriranega lobističnega stika pri potencialnem obisku ministrov (MORS, MNZ), vendar do tega ni prišlo. Sicer Wucher ima certifikat prevoznika za HNMP v Avstriji in sezonsko s svojimi 3 EC135 rešujejo iz treh baz: https://web.helirescue.at/wucher-helicopter/
Direktorsko pozicijo v Flycomu prevzel Jure Griljc, ki je bil nekaj časa Griljc v.d. na Agenciji za civilno letalstvo. Po naših podatkih je agencija zasuta z razno raznimi inšpekcijami, ki so posledice anonimnih prijav in le kdo pozna njihovo področje delovanja tako dobro kot sam Jure Griljc. Le on ve kje narediti največ težav in pritiska na odločevalce o pravilih povezanih s HNMP, saj je bil na točno tej poziciji pred dobrim letom dni.
Tu pa pride povezava med Flycom-Aviation in Flycom AMZS reševanjem:
Magistrsko delo oz. priročnik za privatizacijo HNMP v Sloveniji
Dokumentov o tem, kako bi moral izgledati slovenski HNMP helikopter je nekaj, izstopa pa magistrsko delo Primoža Škufce, ki je dobesedno priročnik za to kar se dogaja sedaj v Sloveniji: https://repozitorij.uni-lj.si/IzpisGradiva.php?id=9444 in http://www.cek.ef.uni-lj.si/magister/skufca2790.pdf
Primož Škufca je sicer eden od najetih pilotov Flycoma, sicer zaposlen v LPE. To je isti pilot, ki je že leta 2006 postavil na noge prevoznika Flycom-AMZS ob propadu projekta pa dobil zaposlitev na LPE, kjer je še danes. [email protected] je tudi kontaktni naslov na nedavno preimenovane letalske šole (prej samo Flycom Aviation sedaj Topograf // Flycom Aviation), razvidno iz aktualnega seznama letalskih šol na Agenciji za civilno letalstvo:
Univerzalni Škufca je ključ do uspeha iz večih stališč. Magistrsko delo postavlja temelj Sabolovih pritiskov na Ministrstvo za zdravje – koncesija za HNMP, pritiskov za odpoved aktualnega razpisa za helikopterja HNMP preko medicinskega kadra (ker so trn v peti, če pridejo v Slovenijo) in seveda, Sabolov posel pri vsem skupaj – usposabljanje medicinskega dela ekipe v helikopterju, kot je to počel na Hrvaškem in kot je izpostavil kot poslovno prednost Airbus pri aktualnem razpisu (usposabljanje v slovenščini).
Da osvežimo zadnji del: Robert je vpleten v operativne aktivnosti Elifriulia, saj je v začetku izvajanja hrvaškega razpisa usposabljal hrvaške medicinske ekipe pod okriljem Elifriuli na njihovih helikopterjih. Ne le to, tudi sam se je prijavil na razpis ZHM Primorsko-goranske županije, ki deluje iz baze Rijeka (Krk), kar bi mu zagotovilo sedež v posadki helikopterja Elifriulia: https://www.zzhm-pgz.hr/javni-poziv-za-odabir-kandidata-zainteresiranih-za-edukaciju-u-helikopterskoj-hitnoj-medicinskoj-sluzbi/
ZHM so 27.12.2023 objavili rezultate izbora. Čeprav zahteve niso stroge in so med njimi kot prednosti na razpisu navedene tudi delovne izkušnje v letalskem medicinskem prometu, jim Robert ni ustrezal in so ga zavrnili:
https://www.zzhm-pgz.hr/wp-content/uploads/2023/12/Bodovna-lista-HHMS-MS-MT.pdf
Morda od tu ponovno vprašanje za Ministrstvo za zdravje ali NMP, ali Robert ustreza slovenskim merilom NMP?
Sedaj pa še sestavimo vse skupaj s pomenjlivim citatom iz magistrskega dela Škufce:
“Pri pripravi Študije izvedljivosti projekta vključevanja zasebnega sektorja v sistem javne mreže HNMP sem preveril in dokazal naslednje temeljne dileme:
1. Najboljša oblika zasebnega partnerstva je koncesijska pogodba, ki jo država podeli zanesjivemu partnerju. V Sloveniji kot možnega koncesionarja vidim Avto-moto zvezo Slovenije in/ali Rdeči križ Slovenije. Koncesionar na trzišču poišče zasebni kapital, ki soinvestira v izgradjo sistema ter mu ponudi operativno delo, v katerem zasebni kapital lahko zasluži. Poslovna relacija med koncesionarjem je lahko pogodba o upravijanju ali se bolje, ustanovitev skupnega podjetja.”
Seveda ni naključje, da Ministrstvo za zdravje reformira organizacijo HNMP, ki bo sedaj pod zavodom za NMP, ta pa je samostojen in pod okrilje vzame v začetku nekaj enot NMP, ciljno pa vse. To je “skupno podjetje” iz zgornjega teksta. In naprej:
“Vstop zasebnega investitorja v službo HNMP je možen v operativnem delu izvajanja helikopterskega reševanja. Njegov interes zasebnega soinvestiranja je, da zasluži pri šolanju posadk, vzdrževanju plovil, najemu hangarjev in plovil, operativnemu delu ter pri upravijanju z namenskimi skladi. Veliko prednost zasebnega kapitala imajo pravni subjekti, ki se že ukvarjajo z helikopterskimi prevozi – helikopterski operater.”
Poleg tega je Škufca v Flycom Aviation prevzel ključni segment, letalsko šolo, ki je osnova za usposabljanja na helikopterju in osnova za specifična usposabljanja, kot so medicinska, znotraj katerega naj bi deloval kolega Sabol. Če ponovno citiram navedbo iz magistrskega dela: “Njegov interes zasebnega soinvestiranja je, da zasluži pri šolanju posadk”
Predvolilni boj
NK_Matej_Tonin_Sabol_jan_2020_11.JPG
NSi je že dolgo časa podpornik in zagovornik Sabola, čeprav je v zadnjem času Andrej Kosi iz SDS prednjačil v kvoti novinarskih vprašanj v DZ: https://parlameter.si/poslanec/6456-andrej-kosi. Krila je dobil prav po objavi Javnega pisma sekcije reševalcev v zdravstvu, nakar se je začel vsesplošni predvolilni boj okrog helikpterjev za HNMP.
Opravičilo ali zasebnik?
Zakaj je tako velik interes za helikoptersko reševanje v Sloveniji? Preprosto:
RTV Tarča, 13.02.2025, 01:00:02: Dejan Kink vodja LPE izjavi: “9600 eurov je (bila) cena reševanja našega policista gorske enote, katera je bila opravljena z avstrijskim privatnim helikopterjem, 3800 eurov je cena naše ure, cena našega letenja (AW169).”
Ko Sabol govori, da so zasebniki z manjšimi helikopterji vedno ugodnejši, zamolči dejstvo, da bo vsak zasebnik dal ceno reševanja kot je na trgu. Okrog 10.000-14.000 € na uro letenja ob tem, da bo manjši in cenejši helikopter vedno prinesel bistveno večji dobiček. Lep primer je v Avstriji (npr. OAMTC) kjer zasebniki ne želijo uporabljati vitla za dvig ponesrečenca, saj je tudi ta strošek znaten. Namesto tega pacienta dvignejo s pomočjo vrvi pod helikopterjem. To sicer podaljša vsako reševanje za konkretne minute, saj je bistveno bolj zamudna tehnika reševanja, zato pa potrebuje manj osebja (ni operaterja vitla) in ni tehničnih sredstev (vitla), ki bi vplivala na strošek ure letenja helikopterja. Tako je vse ugodneje za lastnika podjetja, žal pa ne nujno za pacienta, ki naj bi bil na prvem mestu.
Tako pridemo iz cene reševanja, kot je izjavil Kink za AW169 v rokah policije – 3800€ na uro letenja – na 10.000-14.000€ na uro. Od tega je helikopter 4000€, malenkost za plače, ostalo pa za zaslužek zasebnika skozi to, navajam, “da zasluži pri šolanju posadk, vzdrževanju plovil, najemu hangarjev in plovil, operativnemu delu”.
LPE že ima hangar, drugega namerava zgraditi na letališču Maribor, za začetek. Od tu tudi težnja zagovornikov spremembe v zasebno smer, da baza za reševanje ne sme biti na mednarodnem letališču, čeprav jih imajo tudi v tujini, in čeprav se je prav lansko zimo izkazalo, da je ravno instrumentalni prilet/odlet, ki je nameščen na mednarodnih letališčih, omogočal neprekinjene lete tako policije, kot vojske, medtem pa je Flycom vozil helikopter stran od megle s tovornjakom: https://www.slovenskenovice.si/bizarno/kaj-pa-to-dela-na-cesti-ne-oci-vas-ne-varajo/
Od tu pridemo samo na dva možna scenarija:
· država oziroma ministrstvi prepoznata zavajanje in laganje stroke stroki in javnosti in terjata umik in opravičilo od glavnih akterjev; ali
· država popusti pritisku peščice pohlepnih posameznikov, se ukloni in preko zavoda za NMP vpelje koncesionarja za HNMP, ki je le še eden od kamenčkov v mozaiku privatizacije v Sloveniji. Naslednji kamenček bo seveda instant privatizacija reševalnih vozil za NMP, ki so bila do sedaj potisnjena ob rob zaradi javnega interesa.
Ostanite zdravi!
Skupina, ki preveč vidi in ima dovolj!

